Läser Aftonbladet på webben idag och ser att det debatteras flitigt om utseende idag. Inget ovanligt på Aftonbladet, vars tidning ofta består till större delen av detta. Det som får mig att tänka till och fundera mer är artiklarna För tjock för ett arbete? (aftonbladet.se) och Lindex lyxmode - bara för smala (aftonbladet.se). Det finns förstås hundratals kommentarer på bägge artiklarna och ett par krönikor runt dessa artiklar och jag tänker att det bara blir värre. Jag är själv medellång och lite överviktig och har alltid haft svårt att hitta byxor som sitter bra både i midjan och har rätt benlängd. Jag har lite rumpa och jag har rätt breda lår, något som jag fått genom innebandy och skidåkning. Det gör att stuprörsjeans aldrig har passat på mig och att jag fått köpa jeans som inte är direkt moderiktiga. Det går inte att hitta snygga jeans med kortare benlängd än midjebredd, det finns inga jeans med till exempel 32-34 kring midjan och 29-30 i benlängd. Jag vet bara en enda butik som har jeans i flera olika längder, det vill säga kort, medium och lång. Visst skulle det vara jobbigare för affärerna att ta fram byxor i flera olika benlängder och inte satsa på att alla som är 30+ i midjan är minst 32+ i ben. Jag tror att många kvinnor skulle tacka dem och rusa till butikerna för att köpa byxorna bara för att slippa behöva lägga ner eller lägga upp byxorna.
Att Lindex väljer att göra en kollektion med kläder som bara de med storlek S eller M får på sig tycker jag är dåligt, men jag vet många ungdomsbutiker som bara har plagg i storlekarna XS till M med kanske något enstaka plagg i L om man har tur. Tyvärr är modet just nu ganska fult, och Lindex kollektion var ännu fulare. Trots det borde alla som vill kunna ha på sig allt de vill ha på sig, oavsett storlek.
Det här med att utseendet spelar roll när man söker jobb förvånar mig inte. Själv tror jag ibland att anledningen till att jag inte får vissa jobb beror på hur jag ser ut, att jag inte sminkar mig eller klär mig som tjejer i min ålder gör. Terri Herrerra Eriksson skriver det så bra i sin krönika "Snygghet inte detsamma som service". Vill kunder ha något snyggt att titta på eller vill de ha bra service? Jag hoppas på det sista.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar